Jak wychowywać? To pytanie jest stawiane we wszystkich kręgach interesujących się przyszłością młodego człowieka. Wychowanie to rozliczne wpływy całego środowiska na wychowanka, zanim zaczną być silniejsze, niż oddziaływania rodziców i nauczycieli należy być z wychowankiem. Taką formą bycia i wychowywania ucznia jest wspólna zabawa, podczas której wspólnie się cieszymy, dodajemy odwagi uczniom występującym, planujemy i tworzymy wraz z uczniami akceptowany przez nich plan wychowania. Dzięki takim metodom uczniowie czują się wolni a jednocześnie możemy wpływać na prawidłowe kształtowanie ich wartości. Wskazówką dla wychowawcy są słowa wielkiego Polaka Jana Pawła II: "...Drodzy nauczyciele i wychowawcy - młodzi Was potrzebują. Oni poszukują wzorców, które byłyby dla nich punktem odniesienia..., domagają się od Was przykładu życia...".
Każde wspólne bycie razem uczniów, ich rodziców i nauczycieli to wzajemna forma wymiany doświadczeń i ubogacania się oraz metoda poznawania i odkrywania naszych dzieci.
Przygotowując scenariusz odbyłam wiele rozmów z moimi wychowankami, wysłuchałam ich uwag i oczekiwań, co do przebiegu zabawy choinkowej. Układając scenariusz choinki już na początku roku szkolnego założyłam, że ta zabawa ma podnosić poziom kultury naszych uczniów a jednocześnie integrować wszystkie grupy związane ze szkołą czyli uczniów, nauczycieli, rodziców. Cel został osiągnięty, gdyż podczas wspólnej zabawy i przygotowań powstał KODEKS RYCERZA I DAMY a rodzice zaangażowali się do pomocy w przygotowaniu zabawy karnawałowej.
Zainteresowanie wyborami było bardzo duże, każdy chciał zostać damą albo rycerzem, i tu trzeba popracować nad sobą, odkryć w sobie wady i zalety (damy) rycerza. Po pierwszych wyborach zrodził się pomysł wprowadzenia rytuału wyborów do tradycji szkoły. Na samorządzie uczniowskim i ich opiekunie spoczywa odpowiedzialność w propagowaniu dobrych manier ucznia oraz tworzenia nowych pomysłów co do przebiegu samych wyborów. Nowy pomysł opiekuna SU stał się inspiracją do rozwoju twórczego myślenia uczniów. Kierując się KODEKSEM DAMY I RYCERZA dokonano w pierwszym etapie klasowych wyborów dam i rycerza. Ta grupa wybranych przez społeczność klasową uczniów brała czynny udział w drugim etapie wyborów do którego stworzyłam wraz z uczniami scenariusz.
(...)
mgr inż. Małgorzata Olszowy Publiczna Szkoła Podstawowa w Sichowie Dużym |